Länkar

tisdag 12 april 2011

Musik?

The Dark Side of the Moon 

Pink Floyd. Piiink Floyd. Pink mother fuckin' Floyd - säger man det tillräckligt många gånger tappar Floyd betydelsen i ordet och Pink framhävs: "Pink?" tänker man momentärt, innan ordet Floyd påminner om vart fan man är. Är inte musik bara underbart? Jag tycker att musik är underbart. En gång för inte så länge sedan var jag på en eldshow med dansande människor; det var inte första gången jag var på ett ställe där folk villkorslöst började gå åt ett håll utan att tänka efter - och den dagen, så rörde sig en hel folkmassa bort. Jag med, för den delen; alla bara gick och följde dessa dansörer utan att veta varför. Det var en sådan tystnad över hela gruppen som gick, som om tankar tillfälligt var fria och öppna - men ingen tänkte eller tyckte något överhuvudtaget. Det var ren och skär cerebral tystnad.
 
Jag fortsatte att vandra som lammet jag var tillsammans med alla andra, kändes det som att denna dansen de gjorde var så gammal. Gammal, inte som i föråldrad, utan som i något genuint uråldrigt. Det slog mig på den delen av själen som konst och vackra landskap gjorde: man bara tänkte, "Oh, detta känner jag igen från någonstans och någon gång." Dansen var människan, så att säga. Skönhet.

Samma del gäller vid musik - inte specifika band, utan mer åt det konceptuella hållet - där idéen om att skapa ljud och rytm snuddar vid en känslomässig del av mig som jag både gillar och ogillar att bli rörd på. Vissa musiker säljer sig, men många gör inte - utan spelar bara för att de gillar att spela, utan att egentligen veta varför. Men jag protesterar och säger att det är något mänskligt det med, som denna dansen.

Ibland dock, när man inte har ont i kroppen, fri från huvudvärk och fri från allt annat, sitter man i ett likadant ställe som man satt på för dagar sen, men i en annorlunda, idéfull verklighet, och då hör man musik för vad det verkligen är: detta konceptuella.

    (Any Colour You like - Pink Floyd)

1 kommentar: